Tällä sivulla kerron mitä hoidossa tapahtuu.

Hoitokäynti aloitetaan haastattelulla. Haastattelun aikana puhutaan kehon vaivoista, miten ne ovat alkaneet, miten ne käyttäytyvät ja miten ne vaikuttavat normaaliin elämään. Tarkoituksena on selvittää mikä kudos tai rakenne on se mikä aiheuttaa kivun. Tämän lisäksi puhutaan yleisestä terveydentilasta. Haastattelun aikana muodostuu kuva potilaan ongelmien suhteesta arkielämään. Joskus haastattelussa ja hoidon aikanakin puhutaan myös vaikeista asioista.

Haastattelua seuraa tutkiminen. Katson miten ranka toimii, miten hengitys toimii, onko lantiossa epätasapaino tai jaloissa pituuseroa. Lisäksi, jos ongelma on selkeästi keskittynyt johonkin kehon paikkaan, saatan tehdä testejä sen alueen lihaksille, nivelsiteille ja nivelille. Tutkimuksen tuloksena saadaan tietoa siitä onko ongelma keskittynyt lantion alueelle, rintarankaan, kalloon tai kaularankaan.

Tutkimuksen jälkeen tehdään hoito. Hoito aloitetaan saattamalla potilaan keho lepotilaan. Tämä on tärkein osa hoitoa! Biodynaamisessa osteopatiassa puhutaan neutraaliin viemisestä. Ilman tätä vaihetta on sattumankauppaa ottaako keho hoitoa vastaan, ja jos ottaakin niin usein muutos ei jää pysyväksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että potilas on selinmakuulla hoitopöydällä ja jalkopäässä istun minä tunnustellen kehon tilaa. Neutraaliin pääseminen voi viedä pitkän aikaa.

Neutraaliin viemisen jälkeen siirryn tekemään hoitoa sinne alueelle, joka sitä mielestäni eniten kaipaa. Tämä on yleensä näkynyt jo tutkimisen aikana, mutta neutraaliin vieminen saattaa muuttaa sitä, ja usein näin käykin. Hoitotekniikoina käytän lähinnä pehmeitä tekniikoita, jotka perustuvat siihen, että muutos tuotetaan kehon omilla voimilla.

Hoidon lopuksi tehdään uudelleentasapainotus kehoon. Tämä on tärkeä vaihe varsinkin jos hoidossa on käytetty voimakkaita tekniikoita. Tasapainotuksella varmistetaan, että osteopaatin kädenjälki ei näy kehossa, vaan että se pystyy itse ylläpitämään muutoksen ja uuden toiminnan.

Hoidon tavoite on lisätä voimavaroja kehossa, jotta se pystyy itse tuottamaan muutoksen kipualueen toiminnassa. Osteopaatin rooli on tässä ohjata kehon toimintaa muuttumaan sinne missä potilaalla on kipua. Tällä tavalla saavutetut muutokset ovat usein kokonaisvaltaisempia ja koska keho on itse ne tuottanut, ei sillä ole niin suuri taipumus palata vanhaan toimintamalliin. Joskus ensimmäinen asia mikä muuttuu ei olekaan itse kipualue. Potilas voi kokea olevansa terveempi kuin aiemmin, vaikka kipu olisikin vielä jäljellä. Tämä on erittäin hyvä merkki. Tämä tarkoittaa, että kehossa on tapahtunut muutos kohti terveyttä, ja todennäköisesti sillä on niin paljon voimavaroja, että muutamalla hoitokerralla myös kivut lähtevät. Potilas voi kokea hoitojakson jälkeen energisempi kuin aiemmin. Kokonaisvaltainen hoito tarkoittaa sitä, että hyvä vaikutus halutaan ulottaa ihmisen koko olemukseen.